Banjir + Batuk + Demamm
ni nak cerita peristiwa petang khamis.
Aqeel masih lagi demam, belum pun kebah lg. cek suhu masih 38.
dan yang paling perit uminye nie plak dah mula menunjukkan intro2 tuk kena batuk. perit rasa tekak nie. dan x dok selera langsung nk makan.
tghari tu, aku, kak has ngna kak linda pergi selayang mall nak carik cenderamata n hadiah tuk hari guru nanti. kalau ikut badan, memang la tak larat sesangat. tp kuatkan juga.
sampai rumah pukul 5, tengok aqeel masih dmam lg...
terus masuk dapur, kuarkan ayam ngn sayur. tak tau lg nk masak apa.
suh maid potong dulu. dh siap mandi...bagi ubat kt aqeel n layan aqeel jap..
tak lama dia terlelap kt depan tv.
uminya nie pun dah lalok2 sbb makan ubat batuk ngn berat sgt kepala. bdan pun dh panas.
memang sedap la hujan2 lebat nie layan mata...
baru je nk lelap, terasa cam ada air megalir kt kaki.
tengok syiling, x de plak bocor...
cek la pampers aqeel kot2 bocor kan.. tp tak juga..
pastu angkat sikit carpet.. makkkk aiii.. mana lak dtg air nie..
sekali carik punca.. dtg dr pintu...
terus je bukak pintu... ya Allah.. kt luar dh banjir...
peti sejuk adik yg kt luar pun dh tenggelam..
kasut yg kt rak kasut dh hanyut bersepah2..
air dah nk melimpah masuk umah..
air td masuk dari celah2 simen pintu...
apa nk buat nie... somi tak balik lg..
terus kejut adik laki aku yg kebetulan dtg ptg tu...
dan dlm kalut2 tu, cuba selamatkan apa2 yg sempat. naikkan barang2 kt ats meja..
kejutkan aqeel n suh dok kt sofa.. sian aqeel..
tgh sibuk2 selamatkn brg kt ruang tamu,
sekali masuk dapur... uwaaa.... bilik air pun dh penuh air.. dn dh melimpah ke dapur...
tengok mesin basuh.. aduh, boleh pakai lagi ke tak nanti...
selamatkan plak brg2 dpur apa yg sempat...
tak sempat abih lg.. tengok kt bilik maid.. carpet dh basah kuyup.
air dari belah kiri umah dah meresap masuk...
kelam kabut betul ptg tu. dh mcm org tak boleh nk fikir... somi plak tak smpai2 lagi..
sib baiklah aqeel dok senyap je kt atas sofa. cuma dia pun tunjuk2 air dh memenuhi rumah..
7.30, en somi baru smpai umah.. hujan dh mula reda sikit.
barulah dpt angkat perabot2...
pukul 8 lebih, bawak tuala pegi carik petronas solat maghrib.
balik umah, msh takde ide algi camne nk kuarkan air..
kalau nk guna timba ngn gayung, maunya 1 malam tak tido..
call along, dia kata ada vacuum yg boleh sedut air.. terus aku pegi giant.
somi ngn adik laki kuarkan air sikit2..
pukul 2 pagi baru siap keringkan dan mop 3 kali.. nasib baik la ada maid yg boleh aku suruh.
kalau dak tak taulh camne dalam keadaan aku yg tak larat nie..