wa.... cikgu cikgi senyum je dari semalam yek.... alhamdulillah, kenaikan gaji dah dapat ++ tunggakan 3 bulan... senyum sampai ke telinga yek :) dan teruskan usaha murni kita untuk mendidik anak2 bangsa.
emm... untuk kakitangan awam yang lain tak pasti plak sbb ada member tu dia kata x dpt lagi. takpelah kan, nanti bila dapat barganda2 lah ye tak :)
Thursday, April 26, 2012
lama menyepi
fuhh.. dah hampir 3 bulan tak update blog. Walaupun tak rajin nak post entry, tapi tak pernah miss baca blog kawan2 tau.. :) banyak sebenarnya cerita nak dikongsi, tp bila klik je kat new post, tetiba terus hilang semua idea menulis... camno tu yek. sapelah nak tolon.....
alkisah sebenarnya, sbb pening+loya+ nak m***** bila menghadap lappy lama2.. bila pagi je mesti menghadap RPH dalam 1 jam. itupun macam nak terkeluar isi perut... lagi la plak nak mengarang dalam blog....RPH dah memang kewajipan kena buat, terpaksalah juga menghadap... :) dan alhadulillah dah nak masuk bulan ke-4 nie dah kuranglah sikit..... dan alhamdulillah tak lama lagi aqeel ngn aina akan dapat adik...:) boy or girl? emmmm, tak kisahlah kan..
alkisah sebenarnya, sbb pening+loya+ nak m***** bila menghadap lappy lama2.. bila pagi je mesti menghadap RPH dalam 1 jam. itupun macam nak terkeluar isi perut... lagi la plak nak mengarang dalam blog....RPH dah memang kewajipan kena buat, terpaksalah juga menghadap... :) dan alhadulillah dah nak masuk bulan ke-4 nie dah kuranglah sikit..... dan alhamdulillah tak lama lagi aqeel ngn aina akan dapat adik...:) boy or girl? emmmm, tak kisahlah kan..
Tuesday, February 07, 2012
info di dapur
info nie dpt dr Dapur Tanpa Sempadan... sangat berguna untuk mereka2 yg kerap ke dapur.. (kerap ke dapur untuk masak yek!!! bukan ambil air ;)...
>> Sukatan bahan-bahan dari cup/cawan ke gram/liter (sukatan adalah < kurang lebih >), harap dapat membantu....
TEPUNG....
1/4 cawan = 30 gram
1/3 cawan = 40 gram
1/2 cawan = 60 gram
1 cawan = 125 gram
6 3/4 cawan = 1000 gram @ 1 kilogram
GULA KASTOR....
1/4 cawan = 60 gram
1/3 cawan = 80 gram
1/2 cawan = 125 gram
1 cawan = 250 gram
MENTEGA....
1/4 cawan = 60 gram
1/3 cawan = 80 gram
1/2 cawan = 125 gram
1 cawan = 250 gram
CECAIR....
1/4 cawan = 50 ml
1/2 cawan = 125 ml
3/4 cawan = 180 ml
1 cawan = 250 ml
4 cawan (1 quart) = 1000 ml @ 1 liter
![]() | ||
| sy guna yg camni (plastik, boleh smpai 4 cups).. agak susah nk bgi rata sbb bila 4cups, dah jadi makin lebar kan. |
![]() |
| nak carik yg mcm nie, tp x jumpa lg... |
>> Sukatan bahan-bahan dari cup/cawan ke gram/liter (sukatan adalah < kurang lebih >), harap dapat membantu....
TEPUNG....
1/4 cawan = 30 gram
1/3 cawan = 40 gram
1/2 cawan = 60 gram
1 cawan = 125 gram
6 3/4 cawan = 1000 gram @ 1 kilogram
GULA KASTOR....
1/4 cawan = 60 gram
1/3 cawan = 80 gram
1/2 cawan = 125 gram
1 cawan = 250 gram
MENTEGA....
1/4 cawan = 60 gram
1/3 cawan = 80 gram
1/2 cawan = 125 gram
1 cawan = 250 gram
CECAIR....
1/4 cawan = 50 ml
1/2 cawan = 125 ml
3/4 cawan = 180 ml
1 cawan = 250 ml
4 cawan (1 quart) = 1000 ml @ 1 liter
Sunday, February 05, 2012
buah hati abang.. huwaa...
akhirnya jadik juga milik hubby... wpun penat gak la bininyer bagi mcm2 alasan yg mcm tak bape nak puas hati dgn pilihannya tu...(yg sebenarnya memikirrkin regenya..) tp bila pikir lama2, takpelah..... dah dia idamkan lama dan sepanjang tu lah, dia sentiasa mengalah... waktu ada kancil ngn wira, dia rela bwk kancil... bila kancil tukar ngn persona... dia juga yg bawak keta wira yg dah tak berapa nak selesa tu.... dgn aircond x bape nk sejuk, carpet yg bau pun x bape nak sedap... akhirnya, saya merelakannya juga.....
.
.
.
.
.
.
.
.
marble cheese brownies
ni 1st time buat... tak berapa nak cantik coraknya dan cheese terhangus sikit..
kali ke-2 buat baru cun tp x sempat snap.. kali kedua, bahagian cheese yang atas tu guna adunan 1 1/2.. jadik tebal sikitlah dan yummy...
kali ke-2 buat baru cun tp x sempat snap.. kali kedua, bahagian cheese yang atas tu guna adunan 1 1/2.. jadik tebal sikitlah dan yummy...
bahan2;
Brownies
250gm butter
1/2 cwn serbuk koko
1 1/2 cwn gula
3 biji telur
1/2 cwn susu cair/segar
1 1/2 cwn tepung gandum ayak 1 sk baking powder + 1 sk soda bikarbonat
1tsp esen vanila
atas;
250gm cream cheese
1 cwn gula
1 sb butter
1/4 cwn susu segar/cair
2 sb tpg jagung
1 bj telur
1 sk esen vanila
cara1;-
1) cairkan butter atas api dan campurkan serbuk koko..kacau n ketepikan
2) pukul telur dan gula then masukkan susu
3) campurkan (1 ) butter yg dicairkan td
4) masukkan tpg yg tlh di ayak dan esen vanila
5) bakar 35-40min suhu 180C (ikut oven masing2)
bahan atas;
1)pukul cream cheese dgn gula hingga kembang
2) masuk butter, pukul
3) masukkan susu, pukul
4) then tpg jagung, pukul lg
5) masuk telur n last esen
lpas brownies dah masak, keluar n masuk plak bahan cheese td.
lorek lebihan brownies td di atas cheese
bakar semula dalam 15-20min atau sehingga masak. (jangan smpai cheese bertukar warna perang/coklat, memadai cheese tu masak-mengembang)
Brownies
250gm butter
1/2 cwn serbuk koko
1 1/2 cwn gula
3 biji telur
1/2 cwn susu cair/segar
1 1/2 cwn tepung gandum ayak 1 sk baking powder + 1 sk soda bikarbonat
1tsp esen vanila
atas;
250gm cream cheese
1 cwn gula
1 sb butter
1/4 cwn susu segar/cair
2 sb tpg jagung
1 bj telur
1 sk esen vanila
cara1;-
1) cairkan butter atas api dan campurkan serbuk koko..kacau n ketepikan
2) pukul telur dan gula then masukkan susu
3) campurkan (1 ) butter yg dicairkan td
4) masukkan tpg yg tlh di ayak dan esen vanila
5) bakar 35-40min suhu 180C (ikut oven masing2)
bahan atas;
1)pukul cream cheese dgn gula hingga kembang
2) masuk butter, pukul
3) masukkan susu, pukul
4) then tpg jagung, pukul lg
5) masuk telur n last esen
lpas brownies dah masak, keluar n masuk plak bahan cheese td.
lorek lebihan brownies td di atas cheese
bakar semula dalam 15-20min atau sehingga masak. (jangan smpai cheese bertukar warna perang/coklat, memadai cheese tu masak-mengembang)
sekolah
lama betul menyepi. bila dah mula je masuk sekolah, masa agak terbatas untk update blog. sebelum buka, banyak benda je rasa nak tulis kt blog. tapi bila buka dan klik new post.... susah pula nak mengatur ayat. akhirnya tekan button sign out sbb fikirkn kerja2 lain yg menanti..
emm.. tahun nie sy mengajar tahun 1 dan merangkap guru kelas. fuhh, risau gak nak melayan kanak2 yang masih comel, baru mengenal alam persekolahan yang masih banyak perlukan pertolongan dari cikgu lagi... tp pengalamn mengajar 2 subjek tahun lepas... insyaAllah akan dapat lakukannya dengan baik.. bukannya apa.. sekarang tugas guru bukan sekadar mengajar, tp dah ada tambahan kerja2 pengkeranian... nak masuk data smm, saps, plbs.... tu part murid. belum part cikgu lagi... takpelah kan, cuba buatlah yang terbaik kan....
emm.. tahun nie sy mengajar tahun 1 dan merangkap guru kelas. fuhh, risau gak nak melayan kanak2 yang masih comel, baru mengenal alam persekolahan yang masih banyak perlukan pertolongan dari cikgu lagi... tp pengalamn mengajar 2 subjek tahun lepas... insyaAllah akan dapat lakukannya dengan baik.. bukannya apa.. sekarang tugas guru bukan sekadar mengajar, tp dah ada tambahan kerja2 pengkeranian... nak masuk data smm, saps, plbs.... tu part murid. belum part cikgu lagi... takpelah kan, cuba buatlah yang terbaik kan....
Salam Maulidur rasul
Hijjaz-Rasulullah
( 1 )
Rasulullah dalam mengenangmu
Kami susuli lembaran sirahmu
Pahit getir pengorbananmu
Membawa cahaya kebenaran
Engkau taburkan pengorbananmu
Untuk umatmu yang tercinta
Biar terpaksa tempuh derita
Cekalnya hatimu menempuh ranjaunya
( korus )
Tak terjangkau tinggi pekertimu
Tidak tergambar indahnya akhlakmu
Tidak terbalas segala jasamu
Sesungguhnya engkau rasul mulia
Tabahnya hatimu menempuh dugaan
Mengajar erti kesabaran
Menjulang panji kemenangan
Terukir namamu di dalam Al-Quran
Rasulullah kami umatmu
Walau tak pernah melihat wajahmu
Kami cuba mengingatimu
Dan kami cuba mengamal sunnahmu
Kami sambung perjuanganmu
Walau kita tak pernah bersua
Tapi kami tak pernah kecewa
Allah dan rasul sebagai pembela
Wednesday, December 28, 2011
Red Velvet Cuppies
emm.. niepun antara bahan yg sedia ada untuk birthday aina yang tak jadik tu :( memandangkan cream cheese tak boleh tahan lama, mem'baking' je lah saya... cheese semua plak tu dalam seminggu ni.. harap2 bolehlah tambahkan berat badan.. :)
saya gunakan tepung premix dari kak Aziana. Nie adalah hasil ronda2 saya ke blog masam-masam manis kak ita... Sesiapa yg berminat boleh order--kak Aziana atau blognya. alhamdulillah, menjadik... cuma lpas nie kena masuk 1/2 cup sahaja supaya tak menggunung dan hampir nak melimpah.. ;) anyway thanx to kak Aziana... untuk oven saya- preheat 15min dan bakar 30 min pd suhu 180darjah (api atas bawah)
![]() |
| nasib baik tak melimpah |
![]() |
| budak baru belajar |
![]() |
| sedia untuk delivery... haha... delivery ke perut :) |
Brownies Lapis Cheese Kukus
saya rasa minggu nie adalah minggu membuat kek sbb nak habiskan stok cream cheese yg ada dlm fridge tu... jadik layanlah gambar2 yang tak mengiurkan nie... tension la ngn kamera hp nie... adakah duit bonus nie kena beli kamera.. kena fikirkan nie... lalala....
resepi nanti dulu yek... kesuntukan masa :)
![]() |
| retak sikit sbb terer sgt angkat.. ahha.. |
![]() |
| hias sikit... aina suka sgt makan ngn buah.. |
Saturday, December 24, 2011
Cinnamon Pull Apart Bread
ni menu ptg bb hari lepas.. nak sebut bukan main panjang..Cinnamon Pull Apart Bread (CPAB). ni gara2 teringin sgt makan roti aunty annes, tp nak
dapat bukan senang. almaklumlah duduk di pinggir kota.. hehe... kalau
keuar semata2 nk makan, rasa cam tak berbaloi je... carik punya cari
terjumpalah resepi ni kat blog
kak nor nie.. cantik je kak nor punya..perghhh.. nampak sedap!! saya
pun keluarkan BM mulakan projek... masa bakar tu... bau bukan main,
macam bau roti aunty annes....
![]() |
| org 'mahir' buat... jgn gelak yek |
CINNAMON PULL APART BREAD
Recipe: Joy the Bakersource : Shidah & K.Nor
For the Dough
2 3/4 cups tepung
1/4 cup gula kasar
2 1/4 sudu kecik yeast
1/2 sudu kecik garam
4 tbs butter
1/3 cup susu penuh krim
1/4 cup air
2 biji telur (size A)
1 sudu kecil Vanilla extract
For the Filling
1 cup gula kasar ~ sy letak 1/2 cawan gula castor (boleh gak gantikan dgn gula perang)
2 sudu kecil serbuk kayu manis (cinnamon)
1/2 sudu kecil serbuk buah pala (nutmeg) ~ sy x letak
4 tbs butter - dicairkan sehingga menjadi brown
Dalam mangkuk yang besar, campurkan 2 cups tepung, sugar, yeast, and salt. Ketepikan
Pukul telur, ketepikan
Dalam small saucepan, campurkan susu dan mentega, panaskan sehingga mentega cair. Ketepikan dan masukkan air dan vanilla extract. Biarkan seketika sehingga mixture menjadi suam2 kuku.
Tuangkan mixture susu dan mentega tadi kedalam bahan kering, kacau dengan senduk. Masukkan telur dan kacau lagi. Add 3/4 cup tepung, dan uli sehingga sebati. The dough will be sticky. Masukkan dough kedalam mangkuk besar yang telah di gris dengan butter/minyak. Tutup dengan kain atau cling wrap, biarkan sehingga dough naik 2 kali ganda
Sy guna BM :
1.Masukkan semua bahan cecair- butter, susu, air dan vanilla
2. Masukkan tepung, yis, garam dan gula.
3. Kaedah lipat rujuk sini :) Tq kepada shidah dan kak Nor
![]() |
| tp yg penting, kelembutan, rasa dan bau mmg perghh!! |
Friday, December 23, 2011
Sempena birthday Aina
![]() |
| hiasan oleh chef ajmal... |
![]() |
| cepat betul whipping cream nie cair... kena plak org yg sgt 'mahir' mcm saya, habis meleleh2... tp cream sgt sedap macam aiskrim |
Fruit Cake
Bahan Kek :
500g tepung sponge mix (beli kt kedai bhn
500g telur (8 biji telur gred A)
125g air (125 ml air)
125g minyak jagung/ melted butter (sy guna minyak jagung)
Cara :
1. Pukul sponge mix, telur dan air selama 1min (slow speed)
2. Pukul lagi 5 min (high speed)
3. Perlahankan semula dan masukkan minyak jagung sehingga minyak bercampur rata
4. Bakar 45 min, suhu 180'C
Bahan Cream
250 ml whipping cream
gula (ikut suka nak manis)
3-5 titis sunquick
3 sudu besar apricot gel4-5 sudu besar air
(masak apricot gel ni bersama air sehingga larut dan cair – siap utk digunakan)
Bahan hiasan :
kiwi
anggur
longan
(apa2 je buah ikut kreativiti masing2)
Cara :
1. Keluarkan cream dan putar sehingga likat dan gebu. (cream tak jatuh bila kita terbalikkan mangkuk)
note : tak boleh terlebih putar kerana cream akan cair....
Cara Membuat Kek Buah-Buahan
1) Kek sponge yg telah disejukkan tadi, dibelah dua.Sapukan krim rata-rata di atas satu bahagian dan bubuh sedikit buah-buahan (sy letak buah longan dlm tin). Tangkupkan di atasnya dgn satu lagi bahagian kek tadi.
2) Kemudian, sapukan krim pada keseluruhan kek sehingga rata. Susun buah-buahan mengikut citarasa dan kreativiti anda sendiri, di permukaan kek. Pada keliling kek, bubuh pula badam hiris yg telah dipanggang.
3) Akhir sekali, gunakan berus lembut dan sapukan apricot glaze rata ke atas buah-buahan yg telah disusun. Ini agar buah-buahan tu kelihatan kilat dan cantik dipandang. Kek yg telah siap, disimpan di dalam peti sejuk.
Friday, December 16, 2011
Kecewa dgn P****n
grrrr... kali ke-2 kereta 'persona di pantai yang indah' sy breakdown dan dah 2 kali lah kena tarik naik lori.... aiyooooo, kereta baru 6 bulan sudah jadi macam ini... apa ceritaa..... sila jawab wahai orang P****N!!
kalau masalah tingkap calar ke, body kemek ke... sah2 la salah sendiri.. tp ni tak boleh nak start.....
kali pertama dalam sebulan lepas, masa tu kat rumah.. ok la kan terus bawa ke p****n rawang. Orang situ pun x boleh nak jawab... nunggu engineer dia datang yang hanya bagi teori.. ada bb kes yang sama, yang bawak keta semua pempuan, bawak slow motion....emm.. jadiknya kesimpulan yang boleh dibuat ialah kena drive keta secara ganas ok...
kali kedua di sg koyann... adehhh.. terbang rm200 panggil towing nak bawa smpai ke raub. sekarang ni dh dpt report dr p****n raub dan menunggu report dr p****n rawang (yg sepatutnya dpt hari ni tp msh belum ada berita) sebelum bawa ke HQ.....
emmm.... dalam warranty lagi, boleh dpt ganti kereta baru ke?????
yang pasti... kami sudah kecewa dgn P****n
.
.
.
.
.
.
.
dan pd mlm yg sama, somi kehilngan hp.. jenuh semua org tolong mencari termasuklah MIL n FIL... sampailah esok harinya nak balik. Somi pun dh putus harap, nasib baiklah hp murah... tp yg risaunya dia ada interview. compny tu pun x tau kt mana, nombor tel satu pun x takde....
bila dh siap semua brg masuk dlm kereta, tetiba plak sy terasa macam nak tengok blkg freezer my MIL. sbb teringat plak Aqeel dok buka2 freezer neneknya. sblum tu saya ada letak laptop atas tu... ntah camne aqeel tanya.. 'umi, laptop umi jatuh la.. aqeel tak sengaja.. aqeel tak perasan'.... yg sy ni jawab 'o... ye ke... ' (sbb dah pindahkan awal2 bila nampak dia buka freezer tu). jdi takdelah saya nak nengok apa yg jatuh..... rupanya hp somi.. alhamdulillah...
on d way ke shah alam... br somi perasan, tak bawa file, tengok jam pun dh mcm x cukup masa nak beli kemeja ngn kasut.... dan dengan beraninya pegi interview dgn jeans dan baju yg dia selalu guna pegi surau (agak kusut2) dan dengan sebatang pen je... memang berani somi ku nie.....
dan 12 jam yang penuh dugaan dan kegelisahan... rupanya....alhamdulillah, somi dapat keja baru..... i) office kat shah alam(dekat la sikit dr subang) ii) gaji lebih sikit :) iii) kurang outstation-kalau ada pun sehari dua, taklah lama berbulan mcm skrg ada...
kalau masalah tingkap calar ke, body kemek ke... sah2 la salah sendiri.. tp ni tak boleh nak start.....
kali pertama dalam sebulan lepas, masa tu kat rumah.. ok la kan terus bawa ke p****n rawang. Orang situ pun x boleh nak jawab... nunggu engineer dia datang yang hanya bagi teori.. ada bb kes yang sama, yang bawak keta semua pempuan, bawak slow motion....emm.. jadiknya kesimpulan yang boleh dibuat ialah kena drive keta secara ganas ok...
kali kedua di sg koyann... adehhh.. terbang rm200 panggil towing nak bawa smpai ke raub. sekarang ni dh dpt report dr p****n raub dan menunggu report dr p****n rawang (yg sepatutnya dpt hari ni tp msh belum ada berita) sebelum bawa ke HQ.....
emmm.... dalam warranty lagi, boleh dpt ganti kereta baru ke?????
yang pasti... kami sudah kecewa dgn P****n
.
.
.
.
.
.
.
dan pd mlm yg sama, somi kehilngan hp.. jenuh semua org tolong mencari termasuklah MIL n FIL... sampailah esok harinya nak balik. Somi pun dh putus harap, nasib baiklah hp murah... tp yg risaunya dia ada interview. compny tu pun x tau kt mana, nombor tel satu pun x takde....
bila dh siap semua brg masuk dlm kereta, tetiba plak sy terasa macam nak tengok blkg freezer my MIL. sbb teringat plak Aqeel dok buka2 freezer neneknya. sblum tu saya ada letak laptop atas tu... ntah camne aqeel tanya.. 'umi, laptop umi jatuh la.. aqeel tak sengaja.. aqeel tak perasan'.... yg sy ni jawab 'o... ye ke... ' (sbb dah pindahkan awal2 bila nampak dia buka freezer tu). jdi takdelah saya nak nengok apa yg jatuh..... rupanya hp somi.. alhamdulillah...
on d way ke shah alam... br somi perasan, tak bawa file, tengok jam pun dh mcm x cukup masa nak beli kemeja ngn kasut.... dan dengan beraninya pegi interview dgn jeans dan baju yg dia selalu guna pegi surau (agak kusut2) dan dengan sebatang pen je... memang berani somi ku nie.....
dan 12 jam yang penuh dugaan dan kegelisahan... rupanya....alhamdulillah, somi dapat keja baru..... i) office kat shah alam(dekat la sikit dr subang) ii) gaji lebih sikit :) iii) kurang outstation-kalau ada pun sehari dua, taklah lama berbulan mcm skrg ada...
Jalan2 PD
ni nak cerita kisah selepas terperap 7 hari kat rumah. hari ahad pagi,
tetiba somi kata nk pergi kenduri kahwin kwan dia kt k.pilah dn plan
terus tido kt PD... mak aii, dan2 tu jugalah search internet carik
hotel..... memang x de pilihan lah kan... hotel yg tinggal semua
>RM400, perghh!! cam nak bayar rumah sebulan. Akhirnya terjumpa Seri
Bulan Condominium... emmm ok lah kan, 2 bilik+kitchen.. harga pun
berpatutan. Memang suka sangat double A nie dapat keluar jalan+ mandi
pantai +mandi swimming pool...Si Aqeel bb kali gak ucap terima kasih kat
ayah sbb bawak jalan.... hahaaa... tu kena sentiasa sayang ayah tau!!
Dalam suasana yang happy tu... tetiba dapat call... sepupu meninggal akibat kanser. hati terus tak senang. Mnggu lepas masa kt HKL tak dpt nak jenguk sbb somi takde de kt kl, selepas 2 hari kt HKL, arwah dihantar balik ke Kuala Lipis sbb HKL dah tak boleh nak buat apa2....
Pukul 10, kami dah check out terus balik KL dan nak terus ke Lipis. Somi plak plus gelisah ngan interview dia hari tu.. sesambil nunggu call diangkat sbb dah janji ngn org tu nak jumpa. ..+jammed. Pukul 2 br sampai Raub, bila call adik arwah... rupanya dah dibawa ke jerantut. Takde rezeki nak jumpa arwah anak2 arwah... semoga rohnya dicucuir rahmat.... dan kami terus balik koyan.
Dalam suasana yang happy tu... tetiba dapat call... sepupu meninggal akibat kanser. hati terus tak senang. Mnggu lepas masa kt HKL tak dpt nak jenguk sbb somi takde de kt kl, selepas 2 hari kt HKL, arwah dihantar balik ke Kuala Lipis sbb HKL dah tak boleh nak buat apa2....
Pukul 10, kami dah check out terus balik KL dan nak terus ke Lipis. Somi plak plus gelisah ngan interview dia hari tu.. sesambil nunggu call diangkat sbb dah janji ngn org tu nak jumpa. ..+jammed. Pukul 2 br sampai Raub, bila call adik arwah... rupanya dah dibawa ke jerantut. Takde rezeki nak jumpa arwah anak2 arwah... semoga rohnya dicucuir rahmat.... dan kami terus balik koyan.
![]() |
| bilik utama |
![]() |
| ruang tamu |
![]() |
| mandi laut |
![]() |
| badan dh kesejukan.. tapi masih tak nak naik... |
Thursday, December 15, 2011
HaPpY BiRthDaY AiNa
15h Disember -genaplah Aina 2 tahun hari nie... Semoga menjadi anak yang solehah dan sentiasa mendengar kata... nak tulis panjang tentang aina, tp mood menaip x de plak lg nie... k.. layan kek nie...
Saturday, December 10, 2011
tetp keluar duit
perghhhh... cukup seminggu dalam umah. Ni dh tahap bohsan yang amat sangat. Cadang nk gi kedai bahan bakery.... tp ajak aqeel siap pujuk2, dia takmo keluar gak. Katanya nak tunggu ayah balik baru keluar... huwaaa.. yang tekak uminya nie nak makan kek lg... (cheese lagi ke.....? yum yumm.. adehhh) tak tertahan bila intai kat dapur org... sungguh kuat godaan mu wahai cream cheese..
bila tak keluar rumah, memang tak keluar duitlah sepatutnya. dapat jimat seminggu sbb stok makanan dlm fridge tu memang cukup dah. tp....... bila buka blog kak ita pg semalam... meleleh air liur tengok RVnya ni. Pastu dia buat menggunakan tepung premix dr sorang member fbnya Aziana. dan2 tu je sy sms dan order. Maka keluar juga duit... hehe.. x pelah, janji dapat buat dan makannnn.... dan ingatkan boleh dpt hari ni. Rupanya toke Aziana kata selasa baru dapat pos. aduhai..lamanya.......
bila tak keluar rumah, memang tak keluar duitlah sepatutnya. dapat jimat seminggu sbb stok makanan dlm fridge tu memang cukup dah. tp....... bila buka blog kak ita pg semalam... meleleh air liur tengok RVnya ni. Pastu dia buat menggunakan tepung premix dr sorang member fbnya Aziana. dan2 tu je sy sms dan order. Maka keluar juga duit... hehe.. x pelah, janji dapat buat dan makannnn.... dan ingatkan boleh dpt hari ni. Rupanya toke Aziana kata selasa baru dapat pos. aduhai..lamanya.......
![]() |
| gambar ihsan dr google.... |
Thursday, December 08, 2011
terperap dalam rumah
![]() |
| misi sepanjang cuti.... |
![]() |
| aina.. so cutee.. |
![]() |
| tgh bergaduh |
![]() |
| baca doa makan |
Wednesday, December 07, 2011
Kuih Cara Manis
![]() |
| menu breakfst |
2 cawan tepung gandum
3 cawan santan + air ( sy guna 1 kotak kecil santan ayam brand + 2 cwn air)
2 biji telur
sedikit pewarna hijau (pati pandan)
Cara :
1. campur semua bahan dan kisar
2. panaskan acuan
3. masukkan bahan adunan
4. masukkan gula, biar tutup seketika
5. siap
6. makannnn
adunan ni jadik banyak dan dapatlah hulur kt jiran belakang rumah....
Tuesday, December 06, 2011
Donut
Ni cerita semalam, dah lama sangat BM dok dalam kabinet tak beroperasi... teringat plak si Aina suka sgt makan donut coklat bila bawak dia pergi beli kuih. La ni dh cuti kena rajinkan diri. Seawal selepas subuh sebelum bebudak nie bangun... terus masuk bahan2 dlm BM...
tung tang tung tang... dah siap letak pinggan sume, nak la snap. pegi amik hp sekali nkmasuk dapur, da org dh bawak lari donat..... mmg x dptlah nak snap.. yg nie je dapat...
sedih la tengok gambar hasil dr hp nie.... tan cun langsung tuk snap gambar dekat.hanya ok untuk outdoor...................... emmm.... bilalah nak nak dapat dslr jatuh dr langit nie... kuang kuangg...
tung tang tung tang... dah siap letak pinggan sume, nak la snap. pegi amik hp sekali nkmasuk dapur, da org dh bawak lari donat..... mmg x dptlah nak snap.. yg nie je dapat...
sedih la tengok gambar hasil dr hp nie.... tan cun langsung tuk snap gambar dekat.hanya ok untuk outdoor...................... emmm.... bilalah nak nak dapat dslr jatuh dr langit nie... kuang kuangg...
![]() |
| tersandar selepas menghabiskan 2 biji.. |
![]() |
| budak baju belang oren yang bawak lari... |
![]() |
| comel tak saya.... |
![]() |
| lunch n dinner.. nasi goreng, drumstic goreng dan sambal belacan... |
Friday, December 02, 2011
Kek Lapis Cheese Persona
time2 cuti macam nie... asyik teringin nak makan je. dah beberapa minggu mengintai dapur2 blogger lain, dan tak boleh tahan tengok kek yang berunsur cheese.... meleleh air liurrr. memandangkan minggu nie somi kerja kat segamat, maka kurang sikit masak2 memasak nasi berlauk. sbb nak masak beria, bukanlah aina ngan aqeel makan sangat. mereka ni lebih suka makan kuih2. jadinya apalagi... uminya pun beroperasi..buat apam polkadot lg, dadih.... dan... Kek Lapis Cheese Persona. memang mabeles... tp double A ni makan setakat 2-3 suap je. muak kot.....
![]() |
| tangan yang dh tak sabar... |
![]() |
| konon ala master chef.. hehe .. tak layak langsung |
![]() |
| tukang rasa
Kek Lapis Cheese Persona
Resipi : Ryo@Ryoazhar
Bahan2: (Saiz 9x9) A: 2 bungkus biskut marie perisa coklat-lebih kurang 600 g (sy guna 1 bungkus je jenama LEE) 500 ml susu segar,dipanaskan
B:
500 g cheese cream (Philadelpia/Tartura) 10 ml susu segar 1/2 cawan gula halus Caranya membuatnya :
|
Tuesday, November 29, 2011
Aina nak stop BF
Mmm... lagi 2 minggu genaplah aina 2 tahun. Dah makin bijak anak umi nie dan akan adalah dua perubahan besar kat aina.. yang pertamanya nak kena stop bf. Misi dah pun bermula sejak tiga hari lepas, ni gara2 dua tiga kali dia gigit sampai my nipple luka. Nak marah pun tak boleh sbb masa tu dia tidur, mana nak sedar. Uminya yang melolong kesakitan. Atas perbincangan dgn suami, boleh la kot mula fikirkan untuk hentikan bf. Mula-mula cakap kt dia yang t**** umi luka dan berdarah sbb aina gigit. nak bagi real, letak pewarna makanan merah sikit. Memang tak nak lah dia.. masuk hari kedua.. jenuh juga nak pujuk dan guna cara psikologi. Cakap yang aina dah besar, malulah kalau nak nenen lagi... macam2 lah uminya ni buat cerita. Hari ni masuk hari ketiga, kesian pun ada bila dia tarik2 baju nak menyelak... tapi bak kata suami, kena kuat dan nekad, lama2 oklah tu...
Misi kedua- free dypers untuk siang hari.. macam aqeel hari tu pun genap 2 tahun, masa tu aqeel tak pandai cakap pun lagi. Agak payah la juga. Penat?? of coz la kan sbb hampir seminggu juga terkucil sepah2.. ni aina dah andai cakap, harap2 kuranglah sikit kerja umi...
Subscribe to:
Posts (Atom)




.jpg)
































