ni menu ptg bb hari lepas.. nak sebut bukan main panjang..Cinnamon Pull Apart Bread (CPAB). ni gara2 teringin sgt makan roti aunty annes, tp nak
dapat bukan senang. almaklumlah duduk di pinggir kota.. hehe... kalau
keuar semata2 nk makan, rasa cam tak berbaloi je... carik punya cari
terjumpalah resepi ni kat blog
kak nor nie.. cantik je kak nor punya..perghhh.. nampak sedap!! saya
pun keluarkan BM mulakan projek... masa bakar tu... bau bukan main,
macam bau roti aunty annes....
![]() |
| org 'mahir' buat... jgn gelak yek |
CINNAMON PULL APART BREAD
Recipe: Joy the Bakersource : Shidah & K.Nor
For the Dough
2 3/4 cups tepung
1/4 cup gula kasar
2 1/4 sudu kecik yeast
1/2 sudu kecik garam
4 tbs butter
1/3 cup susu penuh krim
1/4 cup air
2 biji telur (size A)
1 sudu kecil Vanilla extract
For the Filling
1 cup gula kasar ~ sy letak 1/2 cawan gula castor (boleh gak gantikan dgn gula perang)
2 sudu kecil serbuk kayu manis (cinnamon)
1/2 sudu kecil serbuk buah pala (nutmeg) ~ sy x letak
4 tbs butter - dicairkan sehingga menjadi brown
Dalam mangkuk yang besar, campurkan 2 cups tepung, sugar, yeast, and salt. Ketepikan
Pukul telur, ketepikan
Dalam small saucepan, campurkan susu dan mentega, panaskan sehingga mentega cair. Ketepikan dan masukkan air dan vanilla extract. Biarkan seketika sehingga mixture menjadi suam2 kuku.
Tuangkan mixture susu dan mentega tadi kedalam bahan kering, kacau dengan senduk. Masukkan telur dan kacau lagi. Add 3/4 cup tepung, dan uli sehingga sebati. The dough will be sticky. Masukkan dough kedalam mangkuk besar yang telah di gris dengan butter/minyak. Tutup dengan kain atau cling wrap, biarkan sehingga dough naik 2 kali ganda
Sy guna BM :
1.Masukkan semua bahan cecair- butter, susu, air dan vanilla
2. Masukkan tepung, yis, garam dan gula.
3. Kaedah lipat rujuk sini :) Tq kepada shidah dan kak Nor
![]() |
| tp yg penting, kelembutan, rasa dan bau mmg perghh!! |


No comments:
Post a Comment