Wednesday, February 02, 2011

Menanti di Barzakh

hayati lg ni.. membuat kita tersedar siapa kita sebenarnya...


Lagu “Menanti Di Barzakh”Artis “Far East”

ku Merintih aku Menangis
ku Meratap aku Mengharap
ku Meminta Dihidupkan Semula
Agar Dapat Kembali ke Dunia Nyata

Perjalanan Rohku Melengkapi Sebuah Kembara
Singgah Di Rahim Bonda Sebelum Menjejak Ke Dunia
Menanti Di Barzakh Sebelum Berangkat Ke Mahsyar
Diperhitung Amalan Penentu Syurga Atau Sebaliknya

Tanah Yang Basah Berwarna Merah
Semerah Mawar dan Juga Rindu
7 Langkah Pun Baru Berlalu
Susai Talkin Bernada Syahdu

Tenang dan Damai Di Pusaraku
Nisan Batu Menjadi Tugu
Namun Tak Siapa
Pun Tahu Resah Penantianku

Terbangkitnya aku Dari Sebuah Kematian
Seakan ku Dengari Tangis Mereka Yang ku Tinggalkan
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan X2
Tetapi Ia Sebenar KejaDian X2

Kembali Oh Kembali Kembalilah Kedalam Diri
SenDirian SenDiri SenDiri Bertemankan Sepi
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku
Terbujur dan Kaku Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu

Ajal Yang Datang Dimuka Pintu
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari
Tiada Siapa Yang Terkecuali
Lemah Jemari Nafas Terhenti
Tidak Tergambar Sakitnya Mati
Cukup Sekali Tak Sanggup
Untuk ku Mengulangi

Jantung Berdegup Kencang Menantikan Malaikat Datang
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan
Selama ini Diceritakan X2
Kini aku Merasakan X2
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan X2

ku Merintih aku Menangis
ku Meratap aku Mengharap
ku Meminta Dihidupkan Semula
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata

Saturday, January 29, 2011

cuti lagi.....

rasanya baru je cuti thaipusam, dah cuti lagi seminggu chinese new year. syok la cuti,tp kena ganti ari sabtu daa... sehari dh ganti sabtu lepas, sehari lg tgh bln feb nanti dan sehari lagi sekolah amik cuti peristiwa. so, bukan lah saje suka suki cuti yek....

takde plan apapun lg cuti nie.. dan x tau bile nk balik kgnyer sbb big boss kena kerja dari hr khamis sehinggalah ke ahad. sangat lah sedihnya sbb plan balik kg mcm terpaksa diubah. dan pastinya saya kena drive balik bersama double A nie.. tersangatlah beratnya hati ini. dan aqeel plak maih sekolah smpai ke ari rabu. kalau nak balik pun maybe leps dia abis sek. ayahnya suh kami balik hari selasa, ari rabu tu dia suh aqeel cuti je. uminya nie sgt tak setuju... bab cuti2 nie, kalau bukan disebabkn mslh kesihatan ataupun hlgn yg mendesak, takde cuti2 ok..

sejak aqeel dh ke tadika nie.. kerap je terdengar mulutnya terkumat kamit menyanyi... dan sekarang uminya pun dah ikut meyanyi dgn dia..

yg paling panjang dia boleh nyanyi...

(Rangkap pertama dia masih x dpt ingat lg..)
x
rama-rama terbang merata
sungguh cantik aneka warna
hisap madu di pokok bunga
tapi sayang tak hidup lama
begitulah hidup manusia
tanpa iman dan juga takwa
hidup akan jadi sia-sia
di akhirat kelak akan kecewa.

dan kekadang tu.. tetiba je dia angkat tangan dan hujung jari
"shahadah"
suruh umi buat sekali..
ikutlah dia shahadah dengan maknanya sekali.... :)

Friday, January 21, 2011

entry saje nak letak....


ni menu semalam... disebabkan anak2 tak boleh nak main2 di halaman rumah, jadik kami plan gi jalan2 ke tesco. sambil2 tu dapatlah membeli siakap, sbb en.somi kata teringin nak makan siakap. ++ siakap kt tesco st murah. 1kg biasa RM10.90-rm11.90... mmang puas hatilah. kalau kt kedai area btp nie mana nak dapat harga macam tu. biasa rm16-18 sekilo. punyalah jauh beza.

siakap 'tesco' masak sambal....



tp part nie yg agak susah nk lari bila ke tesco. kami suka makan sizzling mee kt foodcourt yg dekat sgt dgn tempat game ni. aqeel dah mesti nak mintak masukk... nasib baiklah tak biasakan beli tukon2(emm.. betul ke nama dia ni) tu. setakat masuk dan main gitu2 je..


nie menu tak ingat bila.. saje suka suki nk celebrate birthday somi wpun dh lewat bb ari.. (sila pusing kan sikit kepala, x tau camne nak betulkan.. ;))

ROTI PAU
bahan.
500 gm tepung pau atau tepung gandum
1/2 s/k baking powder
1/2 s/k garam
1 s/b gula
2 s/k yeart mauripan
2 s/b shorterning
250 gm air suam

Cara
1. Gaul rata semua bahan kecuali air.
2. Masukkan air sedikit-sedikit sehingga habis.
3. Uli sehingga licin[tak lekat ditangan]
4. Tutupkan dgn kain lembab dan biarkan naik 2X ganda.
(jika guna BM, masukkan semua bahan.... sehingga siap)
5. Tumbukkan adunan dan bahagikan adunan menjadi ketulan kecil.
6. Bulatkan dan masukkan inti mengikut kesukaan sendiri [inti ayam/kacang merah/kaya/kelapa/daging].
7. Lapikkan adunan diatas keratan daun pisang atau kertas.
8. Rehatkan adunan sehingga naik lagi.
9. Panaskan kukusan.
10. Masukkan adunan dan masakkan selama 10 minit.
11. Buka tudung dengan perlahan supaya air wap tidak menimpa adunan pau.
12. Siap untuk dimakan

Wednesday, January 19, 2011

cuti thaipusam 2 hari......

seperti tahun2 lepas, bila thaipusam je sekolah kami dapat cuti 2 hari. jangan jeles ok... hahaaa.. mana taknya, sekolah dkt bt caves, ari senin lepas je dah ramai yang memenuhi bt cves tu. ngan jalan jammed dan kt tepi2 jalan ramailah kerabat2 mereka ni menuju ke batu caves.


dan alkisahnya, handbag sy tertinggal kt umah kakak ipar ari sabtu lepas. lepak sampai pukul 12 lebih, angkat aina yang dah tido sampai terlupa handbag. ari ahad kunun macam nak gie ambik, tp badan lesu je dan cam tak de mood nak kuar rumah.


ari isnin tu sy ke sekolah tanpa ic dan lesen daa.... doa bebanyak la sepanjang jln, jgn jadik apa2 dan jangan la plak ada roadblock. alhamdulillah sampai gak ke sekolah dengan selamat. sekali balik, turun je dr bulatan bt caves dah nampai polis trafik tahan keta kt dpan... aduhhh... jangan le tahan keta saya yek en.polis yang hensem... dub dab dub dab.... dn selamat tak kena.... parah gak kalau kena, tak taulah apa nak jawab..

nie amik budak2 ptg semlam... dr taska terus bawak ke playground.. bukan main happy lagi




Tuesday, January 18, 2011

jalan-jalan cari makan ari sabtu ..


pg sabtu sy ada gerko kt sekolah. tp disebabkan sy mengajr tahun 1 taun nie, dgn KSSR yg baru.. makanya kami guru2 tahun 1 kena ikut bengkel. banyak kerja hokeyy.. ingatkan kurikulum baru nie akan meringankan kerja guru....tidak ya.. tp atas tanggungjawab kami akan cuba buat sedaya yang boleh. kesian kat guru2 tahun 1 lain, yang pegang banyak kelas. banyak sabo yek.....


ptg tu, cam org dah tak bermaya, sampai rumah pukul 2. rasa letih sgt2... tp abg dah janji nak ke klang rumah kekna. dekat pukul 5.30, baru aina ngan aqeel bangun.. aqeel bukk mata je, terus ajak uminye pegi jalan2 cari makan... amboi, dengan tak basuh mukanya dah nak jlan. kata ayahnya, dia tak makan tgahri.. emm.. patut la pun...

on d way ke meru, sempat singgah mcd puncak alam...
aqeel dh bolah habiskan 3/4 cheseburger..

Thursday, January 13, 2011

sabtu lepas->bertapa di cheras

jeng jeng...... ni masuk kali ke-2 dok berkampung kt cheras... bukan la smpai bermalam kan.. tp sbb bila dtg je.. mesti seharian kt situ. pas nie mmg akan kerap lah ke sana. alhamdulillah, somi dah dpt menyewa kedai tuk buat office.. tutt..... tak dpt citer panjang lg sbb masih start enjin. harap2 Allah permudahkan segala urusan suamiku... aminn.. amy sentiasa di belakang abg k.... caiyokk..
balik dr cheras, singgah sembahyang kt masjid negara. dapat snap gambar aqeel bergaya ala2 mak duyung. tak tau apa pesennya skrg nie, suka sgt buat gaya gini bila ambik gambar...
nie hasil kerja aqeel.. "umi.. lori2 nie accident... ambulan kena hantar pegi hospital."

Saturday, January 08, 2011

layanzzzz....

nie projek yg dah lama nak buat, tp br nie je dapat buatnya. niepun sbb guna base pizza yg siap dibeli di tesco. kalau ikut, nk buat base nyer bukan susah.. masuk bahan2 dlm BM dn tinggal sampai siap uli.... tapi tahap M nyer tuk basuh, kemas + ngan assistant 2 org nie, mmg perlukan tahap kesabaran yg tinggi tuk membuatnya. jadi, lupakan saja ye... dan base pizza nie bole kasi kredit sbb lembut walaupun x naik gebu.. tp makan waktu panas yer.. kalau dh sejuk, cam biasa la kan.. jadik keras sikit.


tuk mek nab yang tingin sangat nk makan spagety tu (rasa dh lebih 3 kali dia mintak... huhu. siannya).... harap sabarlah menanti yek. kena tunggu time yg betul rajin n en.somi ada di rumah. bahan sume dah beli, kalau x salah dh lebih 3 minggu tersimpan nu.... tp masih elok je kedudukannya.... :)

Friday, January 07, 2011


Alhamdulillah....

Ni rezeki yang memang tidak dijangka... setelah 6thn ambil polisi insurans **, dan setelah brbincang ngn suami 7 hari 7 malam (hahaa......), akhirnya kami buat keputusan nk stop n tukar yg murah sikit. maklumlah keperluan anak dh bertambah dan azam tahun nie, nak mengurangkan hutang yg ada... dan nak menambahkan simpanan untuk masa depan.
apa yg kami sangka tak dapat duit pun, kalau dpt sikit pun alhamdulillah..

tp bila agen kami kira2 ................... waooo.... tak sangka sgt2... ;)

alhamdulillah .... tak lah banyak smpai cecah **k kan, tp....
banyak pulak yg terpikir kt dlm kepala nie..

1. nak simpan semua @
2. nak bumbung dapur belakang (nk jadikan wet kitchen), jadik kuranglah sikit xtvt masak dn membasuh kat dapur dalam@
3. nak buat tembok (bebas keluar masuk umah)@
4. nak buat garden (tp perlukan kerajinan)

emmm.... dn smpai ke hr ni, masih belum buat pilihan.....

**dan + ada org dpt bonus 2 bln, boleh lah pau sikit... hahhaaa...

k la.... nak cerita plak double A nie ke taska dan tadika...

minggu ni dah masuk minggu ke-2 double A duduk di taska... dan setiap kali hantarlah, aina ngn aqeel nie menangis. si adik bila di bawak masuk ke dalam, dh tak dengar suara.
tp yg si abg nie yang payahnya, kenalah uminya nie pujuk2, barulah lah reda sikit. tu pun, nak kiss dulu, dh kiss...mintak hug plak... pastu salam sambil lap air mata.... aduhhhai abang...

hr selasa lepas, 4 Jan.. 1st day di tadika. ari nie datang pukul 8 pg. syg sgt, uminya nie kelam kabut kuar, terlupa nk bwk hp... tak dapat la nak snap gambar... sbb hari2 seterusnya pukul 11.30 - 2.30ptg, jadiknya pg kena hantar ke taska dulu.. pukul 11.30 br dia ke tadika.
selpas selasai perhimpunan, semua masuk ke kelas... ada la sorng nie menangis tak nak masuk. memula aqeel pun camtu, pas pujuk2 barulah nak masuk. yg budak sorg nie, habis puas dh mak dia pujuk, lastnya kena tarik masuk ngn cikgu dn kunci grill... meraung la dia, pastu dan2 tu jugalah hampir satu kelas menangis termasuk aqeel... pastu umi ngn ayahnya ni tinggal je. kesian gak dgr suara dia menangis.... "tu umi aqeel.... aqeel nak umi aqeel...." nak gelak pun ada..
emm.. macm2 lah si abng nie..

Monday, January 03, 2011

Selamat Kembali Ke Sekolah

Berakhirlah sudah cuti sekolah selama sebulan setengah... huhu... sudah terlalu lama cuti, mood nak masuk sekolah mcm takde je lg.... minggu lps 3 hr berturut meeting koko, kurikulum n hem. smbil2 panaskn enjin mood..tp tk pns2 pun lg smpai la nie... hahaa.. mcm mana tu..

dn aku masih lg di selayang.. bermakna aku akn memohon untuk kali yg ke-5 pd april nnti... fuhh...memang msh takde rezeki untuk aku ke area rawang la kot.. takpelah, selagi aku mash berdaya, redha dan akan ku teruskan perjuangan di sini.

ppagi lg td dah start menyapu, tak sabar nak tunggu pengawas naik bila tengok keadaan pss yg berhabuk dan bersepah.musykil juga la, mcm mana boleh beralih kedudukan beberapa brg kat situ.emmm... tp atas nasihat cikgu2 yg dh lama kt situ, buat2 tak tau dah la... emm.. paham la tu.. bunyik je loceng rehat, adalah dlm 10 org pengawas naik... apalagi, buat kerahan tenaga la. :) cikgu tlg sekali yek, bukan setakat tengok dan arah je.. hehe.. alhamdulillah, 15 minit je.. semua dh bersih. tinggal bilik kerja aku je yg msh blum dpt tuk dikemas.... hrp2 esok dpt setelkn semua sblum mulakan kerja2 lain...

Saturday, December 25, 2010

Steamed Prune Cake..
sebelum dikukus


nie kisah selasa lpas... hajat di hati nak buat prune cake ni tuk adik bwk balik ke kg. etelah hampir 2 minggu dia menemankan kami anak beranak di sini.. (ehhee.. yg sebenarnya mintak tlg dia buat kerja NILAM aku yg tak siap lg nie.. )takpelah kan cik min, ada gak duit masuk kan.. :)
tp alkisah di sebalik buat kek prune yang ke 3 kalinya nie........
selepas 1/2 jam didalam kukusan..
abang.................. gas dh habis.........
dan abg pun x de tuk menyelamatkan kek ku.. terus call kedai runcit yg dkt ngn umah.
cakp kt makcik tu, "saya nak gas sekarang juga yek..." tunggu dok tunggu, hampir 15 min juga br smpai....
huwaaaa... nie lah jadiknya... tak berapa nak naik dah
Kali pertama buat- jadik sempurna dan gebu.
Kali kedua - tertidur dan hangus untuk adunan ke-2. (ai dh smpai kering)...nasib baik adunan ke-2 tu kecik je.
Kali ketiga - dh carik loyang besar sikit supaya boleh kukus sekali je. takdelah nk jadik kes ke-2 yg dok tunggu lama sgt smpai tertidor........................ tp gas habis la pulak.....emmmm
Steam Prune Cake

Ingredients
250g butter
2 cups self-rising flour
1/2 cup castor sugar
1/2 cup brown sugar
1/3 condense milk (tin susu biasa)
5 eggs
23 sunsweet prune (+ 120ml water and blend)
8 prune - for decorations

Note :
- Panaskan steamer dulu, dah mendidih baru masukkan adunan
- Pukul butter, castor sugar dan brown sugar.
- Masukkan telur satu persatu dan pukul hingga kembang.
- Masukkan susu dan sunsweet yg dh blend dan gaul.
- Masukkan tepung dan gaul rata.
- Hias dengan buah prune n tutup ngn aluminium foil
- Kukus 1 ½ jam.

Sunday, December 19, 2010

kuliah Dhuha...

setiap pagi ahad ada kuliah dhuha kt surau dkt ngn rumah. slalunya dgr2 gitu je la dr luar rumah. ari nie abg ajak pegi... aku nie cam berat je memikirkan anak2 yang mungkin akan meragam. buat bisng ke, menjerit ke... aku juga yg kena jaga dua2 nanti..
tp en.somi iye2 mengajak, cubalah pegi kan... alhmdulillah, dapat ilmua tambahan hari nie. tempat pun sgt selesa. bahagian muslimat penuh. tak sangka ramai juga mak2 yang membawa anak2 kecik. Aina ngn aqeel pun jumpa kwn2 yg sebaya, seronok diorg nie main.

nie pic semalam...


tukang masak


ngn black ppper sauce.... tanpa sideline ok... tak sempat...

nie ape kes plak nie....

Saturday, December 18, 2010

PeNaNg.....

Isnin nie, en.somi ada meeting kt penang. dia dh offer kalau nak ikut, gerak esok sambil jejalan kat penang.
dan aku masih tiada jawapan... nak ke tak yek?
(sbbnya... gaji tak masyuk lg, tak best sgt2 sbb duit bln nie habis tuk repair motor ~rm7**.... tu belum tukar body. kalau tukar dekat rm1k................................................................
gerammm ok, dh bertahun tak bawak motor sendiri, tetiba dpt balik dh tak rupa mcm motosikal aku yg kaler merah tu...hukhuk... kalau ikut hati cam nak mengamuk je. tp sib baik somi sentiasa coolkan aku.)

dan bila nk jalan nie.. kena tul jalan2 la kan... dpt singgah mandi manda kt tambun ke.. dapat naik bukit bendera ke...barulah masyuk.
nantilah abang, sempat lg fikir sebelum malam menjelma kan...

ptg nie.. nk berbbq lamb. konon nak merasmikan bbq set yg baru beli kt tesco. jalan2 kt tesco nampak rm39 terus sambar sbb mmg dah lama pun nak beli....

tata titi tutu......

Thursday, December 16, 2010

15 disember 2010.- happy birthday aina damia...




pejam celik pejam celik, dah setahun rupanya anak umi nie. dan semakil laju jalan cam tak cukup kaki...
teringat lagi masa bersalinkan aina nie.. pukul 9.30 start sakit.. pukul 2.25pm dah lahir dengan berat 3.7 kg..
nurse ngan dokto sume terkejut bila timbang. 'berat baby nie tak padan ngan emaknya...' hehe....

alhamdulillah, sepanjang setahun nie, mudah je rasa jaga si cilik nie. harap2 sampai lah ke besar yer aina. jadik anak yang solehah..


oleh kerana umi teringin nak makan cheesecake, maka berjaya gak membuatnya 2 hari awal.

wpun agak cair2 sikit ala2 aiskrim gitu, janji sedap dimakan. nyum nyumm... thanx to my sis sbb sudi membantu. hehee.....


tp sian aina... ayahnya mesti lupa birthdy dia nie, langsung tak call.. (sbb bila sedare mara tanya, mesti tanya umi balik... grrr..)
takpelah aina... umi sentiasa ada kan.


birthday aqeel ingat.. tu pun sbb 1 sept, sehari slps 31ogos..
Larutan agar-agar cair [panaskan]
130 ml air
1 s/b agar-agar serbuk

Hiasan [kacau sebati]
Filling blueberry
1 s/b air suam
Bahan Base
150 gm biskut chipsmore [mesinkan/hancurkan halus]
2 s/b butter [suhu bilik]

Bahan Krim
250 gm cheese cream philidephia
300 ml yogurt [perisa buah ]
100 gm gula halus [gula kastor]
100 gm ice-cream vanilla

Cara1. Gaulkan biskut chipsmore dengan butter dan tekankan dalam loyang.
2. Pukul cheese cream dan gula sehingga kembang [sebati].
3. Masukkan yogurt dan ice-cream dan kacau rata
4. Masukkan larutan agar-agar cair dan kacau sebati.
5. Masukkan dalam loyang. Sejukkan dalam petisejuk beberapa jam.
6. Keluarkan dan letakkan filling blueberry.
7. Hidangkan.

Saturday, August 14, 2010

perkembangan anak2....


--------Aina-------


6 bulan-> dah mula bg bubur nasi... sgt kuat makan.. hahaa.. dan dh mula merangkak..

6 1/2 bln -> dah pandai duduk sendiri. sgt cepat aina berbanding aqeel.. maybe sbb kna buli ngn abg dia je.. tu yg nak cepat bergerak...

nak masuk 7 bulan --> dh pandai merayap.. berdiri kat rak tv, sofa, kerusi dan mana2 tempat yg boleh dia paut....

dn skrg ni, dh masuk 8 bulan --> nk mula lepas2 tgn dan makan pun makin selera. malam pun kurang ragamnya. senang sgt jaga aina... umi syg sgt tauuu...





-------Aqeel ------


2 tahun (1 sept 09--> dah ajar tak pakai pampers kecuali waktu tidur... jenuh juga memula tu kan.. masa tu duduk kt bt caves lg. bila pindah umah sendiri, alhamdulillah dh pandai ke toilet bila nak kencing.....

2 tahun lebih br pandai bercakap. aku sgt2 lah risaunya, lagi plak ada makcik sorg nie kata... ala, sygnye lah aqeel hensem kalau x pandai cakp... dan hambik kau, bila dh pandai... tak terlarat uminya nie nak layan....

2 thun 10 bln --> dh tak pakai pampers +waktu tidur. dh jimat one part.. ;)
dah nak masuk 3 tahun
--> kurang makan nasi, suka sgt coco crunch ngn corn flaks.
--> dah pandai mintak iklan2 kt tv- mcdonald, pizza.... tp bila belikan, x makan sgt pun... :)
--> la nie dh lama x balik kg, asyik menyebut embah dok jee... nak balik kg bah dok...syg sgt dia kt embahya..
--> masih bayk ragamnya esp nangis malam... .
--> masih suka buli adik....inilah yg menguji kesabaran uminya

Friday, July 02, 2010

shoping lagi...

haaaaa... ni citer shoping kt tenet lg ms cuti 2 minggu ari tu... sbb 2 minggu dok terperap kt umah.. makanya


ni aqeel plak yg lebih.... aina x de peluang langsung nk naik...
setelah hampir ke penghujung cuti sekolah, barulah ayah double A nie balik.. dan dapatlah kami makan angin... plan asal nak kelantan terpaksa cancel sbb somi dapat coti sehari dr 3 ari... sgt sedih.... tp dapat ganti percutian ke lumut... ok lah kan.. stay kat marina cove resort. sbbkn bilik semua dh full, duduklah apartment... not bad dan dapat mandi manda kt water park. tp sayang, tak bwk hp tuk snap pic kt water park..
bawak aqeel ngn aina naik feri ke pangkor....


>>> entry lama sms cuti sekolah...


Tuesday, June 15, 2010

sgt2 happy...


ari nie dapat ss yg ditunggu2. setelah lama menanti ngn email tak berbalas2... thanx afne, x terfikir lak nak search kt fb...

Ring Sling... JumpSacBaby
dan budak kecik nie... muka cuak je dok dalm sling ring nie.. yg panjang melebeh tu sy try lipat.. ok gak.. ss sikit ngn sy yg kurus melidi nie....pasni senang lah sikit nak berjalan bertiga. maklumlah, anak beranak yg sentiasa ditinggalkan.. :)

Saturday, June 12, 2010

tanpa bibik...



ni dh masuk minggu kedua tanpa maid.... dan sepanjang 2 minggu nie gakla somi outstation... dan akan berterusan sehingga hujung julai... hhuhu..... sangat mencabar minda dan kesabaran. tipulah kalau kata tak penat kan. dengan kerenah anak bujangku yg semakin aktif dan lasak.. kekdg mcm jadik singa plak...lagi2 bila abg membuli adiknya.. kadang kesian tengok aina yang maish tak tau apa2.. sabo jelah ye aina..

tp alhamdulillah.. masih sempat membasuh setiap hari(hehe.. mesin auto basuh da.. setelah repair tuk kali ke-3), memsk ptg wpun makan tuk sendiri ngn aqeel yg sgtlah sikitnyer makan..



layan pic yg dh tersimpan bb bulan lepas...
ni ms balik kg... muka-muka kebosanan... duduk dalam rumah je kan.. nie xtvt kami waktu ptg.. tupun hujung minggu waktu somi ada..aa... nie dapat hadiah masa lari 4x50m kategori guru... hehe... dpt no.2 jadilah kan.. sekurang2nya x perlu beli perencah2 adabi untuk setahun

Monday, May 17, 2010

Selamat Hari Guru....

Selamat Hari Guru kepada semua rakan seperjuangan!

walaupun saya taklah seglamour cikgu2 lain yang bawak balik hadiah 1-2 beg kan.... tp saya faham dengan tugas saya sbg GM.. saya mengajar buku2 bukan budak.... mengecop, menjilid, membaikpulih... itulah kerja sy..... ada gak perasaan jeles ngn cikgu cikgi nie.. tipulah kalau x jeles kan depa dpt hadiah... sy dapat sikit je... takpe... yg penting....
.
.
.













dpt nie dr somi tercenta... special request dan smpai tokei kedai tu pening nak buatkan. buah2 tu somi yg carik dn beli dn bg org kedai tu suh buatkan... muah2

>> entry dh lma taip, tp x sempat publish... ;)

Monday, April 19, 2010



















nie dh tak ingat menu bile.. sbbnya dh lama sgt tak hupdate blog kan.. ahaksss.... sempat snap2.. itu pun yang ingat... pastu simpan je dlm hp... mmm... bz sgt ke.. kursus seminggu + ada lawatan dr ppd... jadiknyer kena bertungkus lumus kemaskini semua fail2 dan tambah keceriann. tp ntah ler.... dalam kesibukan nie, ada sesuatu yg menyebabkan aku down giler tahap babas... memandangkan tanggungjawab kena dilaksankan kan.. aku tgh memotivasikan diri tuk mengikhlaskn semua benda yang aku dah buat dan akan aku jadikkn pengajaran di masa akan datng.

upsss... emo plak... nak citer menu nie..

memandangkan aqeel sgtlah susahnya nk makan nasi putih dan sangatlah suka ngn nasi 2 cam beriani.. maka... uminyer surf2 kt tenet dan inilah hasilnya....... kata suami.. not bad la.... dan aqeel sangatlah sukanya dia
jadiknye... kena la merajinkan diri ujung minggu buat nasi2 gini...
nape ek.. gmbr nasi nie terbalik... takpe lah yek.. layannnn....


Thursday, March 18, 2010

mm.. kebizian mlanda sejak masuk krja. bagaikan berkilo2 batu dihempap kt kepala je rasa. aduhh, apesal la ada pertambhn jawatan lg nie. yg aku pegang nie pun dah buat aku pening dh tmbah lagik yg baru. rasa cam nak jadik suri rumah sepenuh masa plak... melihat perkembangan aqeel dan aina sepanjang bercuti 3 buln.. aqeel dr pandai sebut hujung perkataan je smpai dah pandai cakap berayat lengkap. pandai alif ba ta smpai ya... one two three smpai ten... abc je yg x fasih lg... dan yg best, dh hafal doa makan dan bb zikir kt oasis wpun ada pelat2 sikit.....huhuu.. tp.... boleh ke camtu?..........................dn bile fikir2 balik, aku kena berfikirn positif.. dan tuk sedapkan hati, aku akan cuba buat yg termampu...

uppsss... malas nak emo skrg nie kan... cuti sekolah pun buat keja sekolah.. tp buat ala2 happy gitukan... hehhee... esok br nak balik kg... dapat 3 hari jadilah.. balik ngan anak2 je sbb somi akan ke penang sampai ahad dan terus ke batu pahat n JB... apo nak buek kan, dah kejenya camtu... takpe.. yg penting gaji dah naik 20% thn ni... alhamdulillah..masyukk...abg, jgn lupa janji yek!! hehee..
Ni tak ingat hari apa buat, saja try nasi jagung sbb aqeel suka nasi2 yg cam gini. kalau nasi putih amatlah sukarnya tuk dia makan. dan memang bertmabah2 la dia makan hari tu..
Nasi Jagung

Bahan-bahan ( 5-6 orang )
1 labu bawang besar (dipotong dadu)
4 ulas bawang putih (dicincang)
1 cm halia (dihiris memanjang)
2 camb minyak sapi
2 camb minyak masak
1 cawan frozen corn
1/2 cawan susu cair
3 cawan beras
air secukupnya
2 helai daun pandan
garam secukup rasa

Cara-cara
-Panaskan minyak sapi dan minyak masak.
-Tumis bawang besar, bawang putih dan halia sehingga naik bau.
-Masukkan frozen corn dan beras yang telah dibasuh. Gaul sehingga rata.
-Masukkan susu cair, air, daun pandan, garam dan pewarna. Sukatan air mengikut keperluan beras masing-masing. Sy guna petua sukatan air sebyk dua ruas jari telunjuk dari paras beras.
-Setelah masak, hias dengan hirisan cili, bawang goreng dan daun bawang.