demam durian crepe? mane taknya, kt fb ada je citer dc, jengah blog org, mesti ada dc..bukak plak my resepi, kongsi resepi.. lagilah demam..
dn pelbagai versi bahan2 yg digunakan nk buat crepe ni. ada yg 1 jenis teung je dan ada yg sampai 6 jenis tepung.. haaaa ambik.. jenuh gak nak pilih yg mana satu boleh dicuba..
saya yg mudah tergoda ngn resepi2 yg menarik ni teruslh menggoda Suami dgn gmbr2 dc yg boleh melelehkn air liur.. sy? uwaaa.. dh lama terliur, tp kena sedar diri ye..
kalaulah ada yg cakap org pantang boleh mkn durian.. dh awal2 sy buat.. tp bukan ke durian panas, org pantang kan kena mkn makanan yg bole memanaskn badan.. boleh mkn kot. .hahaaa.. sape boleh tlg jawab? :)
dn pelbagai versi bahan2 yg digunakan nk buat crepe ni. ada yg 1 jenis teung je dan ada yg sampai 6 jenis tepung.. haaaa ambik.. jenuh gak nak pilih yg mana satu boleh dicuba..
saya yg mudah tergoda ngn resepi2 yg menarik ni teruslh menggoda Suami dgn gmbr2 dc yg boleh melelehkn air liur.. sy? uwaaa.. dh lama terliur, tp kena sedar diri ye..
kalaulah ada yg cakap org pantang boleh mkn durian.. dh awal2 sy buat.. tp bukan ke durian panas, org pantang kan kena mkn makanan yg bole memanaskn badan.. boleh mkn kot. .hahaaa.. sape boleh tlg jawab? :)
Durian Crepe
Sumber : ?
( tak ingat nama- dr Resepi Turun Temurun... kalau terjumpa nanti sy tulis, ampun ye tuan punya resepi..)
bahan crepe :
20 g tepung gandum
20 g tepung ubi
10 g tepung kastad
10 g tepung jagung
150 ml air
40 ml susu cair
1 bj telur
1 sb gula
1 sb minyak masak
setitik pewarna kuning
20 g tepung gandum
20 g tepung ubi
10 g tepung kastad
10 g tepung jagung
150 ml air
40 ml susu cair
1 bj telur
1 sb gula
1 sb minyak masak
setitik pewarna kuning
cara:
i.campur semua dlm bekas, whisk & tapis
ii.panaskn pan. ambil sesenduk dan tuang ditgh2 pan. pegang pan & layangkan pan supaya crepe dpt bentuk yg bulat & cantik.
i.campur semua dlm bekas, whisk & tapis
ii.panaskn pan. ambil sesenduk dan tuang ditgh2 pan. pegang pan & layangkan pan supaya crepe dpt bentuk yg bulat & cantik.
iii.stlh masak (x perlu balikkan crepe),
terbalikkn pan Supaya crepe jatuh atas pinggan.
bhn inti :
150ml fresh cream(pukul hingga Kental. atau x jatuh bila terbalikkan bekas)
isi durian
cara:
i.letak fc diatas crepe
ii.letak isi durian
iii.letak fc lg & lipat crepe
i.letak fc diatas crepe
ii.letak isi durian
iii.letak fc lg & lipat crepe
3 comments:
ohh Durian Crepe, smp sekarang tak dapat makan lagi !! sedihhhh
sy pun tak tau nk ckp Sedap ke tak.. terliur je nengok. . :) cubala nisa carik, ramai biz dc ni skrg..
waaa..... nk try plak arr yg k.amy dh buat.. sblm ni nunu buat guna tepung gandum.... huhuhu.. sedap gak la.. tp nk try guna yg byk tepung plak.. hihihiih
Post a Comment