Ni cerita dah basi. Tapi sbb gambar dh tersimpan lama dlm hp ni. 😍happy sangat budak2 ms jalan sini. Huhuu.. sesekali merasa tempat sejuk💋
Monday, October 31, 2016
Alhamdulillah
Alhamdulillah, berjaya juga masuk blog yang dah berhabuk dan bersawang😅. Ni lah bila masalah lupa password. Banyak nk simpan dlm blog ni.. walaupun fb, insta ada.. tp aku tetap suka kat blog😆😆
Wednesday, March 26, 2014
Tuesday, February 11, 2014
gold coast sepang
ni cerita cuti sekolah bln disember lepas.. haa.. hambik kau.... baru nk update..
cuti sekolah kali ni tak bercuti ke mana pun sebab ayah triple A sibuk memanjang. tambah plak aqeel dah mula sekolah 2hb dis lagi. alhamdulillah aqeel dh mula rasi dengan sekolah ni. masuk pukul 8pg-4ptg. moga jadi anak yang soleh..
dah nak masuk bulan 1, barulah ada kesempatan jalan. itupun tempat yang sangat dekat. ok la kan... tak stress perjalanan jauh...
taman temanya sgt2 ok sebab senang nk pantau budak2.. aqeel la paling happy.. dah tak takut nk naik yg tinggi2. dan paling lucu cuti kali ni, azhad sampai tertido kat dalam pelampung dia sbb tunggu abang main... hihii.... comel je tapi tak bwk hp/camera nk snap...
gmbr bwah nipun ihsan google... dan spt yang dapat dilihat dr bilik kami... ada jacuzzi lg kat bilik.. memang berendam je lah aqeel ngn aina... tp memang best.. cam nak pegi lagi je... huhuu..
Monday, November 25, 2013
Lapis Merry Cheese Meleleh
dah tak tau berapa kali buat sbb memang sedap sangat dijadikan dessert... wallahh
saya amik dari acik515 empunya tuan tunjuk gambar step by step...
silalah ke sana kepada yang nak mencuba
yg ni untuk rujukan saya :
dapat 4 bekas yang kecik
Lapis Merry Cheese
Bahan :
250 ml whipping cream (asal 300 ml, sy guna Anchor kotak kecik 250 ml)
250 gm cream cheese
biskut merry
200 ml susu pekat (resepi asal 250 ml)
Cara :
1. Putar whipping cream hingga bertanduk (@terbalikkan tak jatuh... )
2. Dalam bekas lain, putar susu dan cream cheese hingga kembang.
3. Masukkan whipping cream ke dalam adunan cream cheese.
6. simpan dalam fridge semalaman.
Dlm resepi asal guna 2 peket biskut tapi bila sy buat mcm tak cukup aje cheese nye.
Agak mahal jugak kos dessert ni, mahal tang cheese tulah, dapatnya hanya 4 bekas kecik.
tapi memang lebih cheese dari biskut.
atau mungkin boleh tukar nama Biskut Merry Cheese Meleleh... hihii...
Patutpun orang jual RM8/bekas. Tapi, sedap punya pasal.... layannn
Sunday, November 24, 2013
puding roti
memang dah bersawang la blog saya ni..
maklumla.. cikgu yang dulu bukannya yang sekarang.... hahaa... tukar lirik lagu tegar..
bila mula je cuti sekolah barulah ada masa nak jalan2 kat blog2 orang..
sebab???..mencari menu yang menarik untuk dicuba... jgn marah yek.. :)
k, kembali ke topik... dah beberapa kali buat puding roti, tapi tak dan nak masuk kat sini..
bila nak membuatnya, terhegeh2 mencari kt buku resepi...
ni ada masa nk masuk kt sini, senanglah lepas ni...
Puding Roti
10 keping roti
1 tin susu cair
2 biji telur
4 sudu besar gula
1 sudu besar butter
1 sudu teh esen vanila
1 sedu kecil tepung jagung
kismis
Cara :
1. potong roti kepada 4
2. susun dalam bekas(sy guna cam dlm pic) dan tuang susu cair dan biar terendam ~5min
3. pukul gula, butter, telur, vanil & tepng jagung
4. siram atas roti, kemudian tabur kismis
5. bakar ~ 10-15 min (guna Pemanggang Ajaib- api paling kecik)
Sos Custard
1 sudu tpg custard
2 sudu gula
1/2 tin susu cair
1/2 tin air
cara : campur semua bahan, kacau sebati dan masak atas api hingga hampir pekat.
dapat 2 bekas camni ye.. ni gmbr ehsan mr.google
gmbr sendiri kat hp, tak berani nk sambung kt lappy yg ada virus ni... :)
Sunday, October 06, 2013
mood : agak sedih
huhu... masuk minggu kedua tanpa ayah triple A.. demi mencari rezeki... pelbagai perasaan ada... penat dan letih melayan kerenah anak2, tipu kalau kata tak penat. lagi2 bila part gaduh.... namun ku cuba sejukkan hati ini... redha, tabah dan ikhlas menguruskan semua
Sunday, August 04, 2013
dh lama mencari
perfume yg pernab husband belikan dah lama habis.. tp bila usha2 nak beli, perghh mahalnya perfume sekarang...
takpelah, tangguh dulu...
tup2 ari jumaat lepas singgah kat jusco rawang.. hajat di hati nk beli handbag, tp takde yg berkenan. ternmpak pulak benda alah ni
apalagi sambar la mcm yg pernah somi belikan... ;)
Sunday, June 09, 2013
langkawi part 2
sebab kurang berjalan..
![]() |
| azhad 1st time masuk pool.. |
![]() |
| one hotel helang... dekat ngan airport |
| hari ke-3, stay di holiday villa... mandi sampai muntahh.. |
| ha, sampai aqeel pandai menyelam |
| mama, aina dah mula berani |
| azhad sgt happy!! |
| kaki gambul sape nie..hihiii... |
| nmpk gigi sumbing saya..huhu... |
Saturday, June 08, 2013
cuti sekolah di langkawi
![]() |
| abg yang konon nak jaga azhad on d way ke airport |
![]() |
| waaa... pesawat baru (pesawat- bak kata aina) |
![]() |
| layan cartoon..... 1 jam je pun, tak sempat habis movie... |
![]() |
| naik cable car.. aina muka takut je |
![]() |
| Ada orang lebih cuak rupanya... peace!! |
![]() |
| aqeel muka takde perasaan...huhu |
![]() |
| hari ke-3, duduk kt holiday villa.... nk jln2 pantai pulak |
![]() |
| dari balkoni bilik... |
![]() |
| barang saya paling banyak... huhu, umi bawakkn slow cooker ngan blender saya untuk saya makan porridge... |
Thursday, June 06, 2013
soft japanese cheese cake
saje nak try mane lg ok kan ;)
dan hasilnya mmg mabeles....
masuk yg kali nie dah kali ke-4 buat kot....
resepi amik dari sini->; tq cahaya cintaku empunya resepi
nanti sy tepek kt sini pulak...
huhu.. nanti tu bila yek..;)
Sunday, March 17, 2013
lasagna
![]() | ||
| cik aina dh tak sabar nk korek mushroom..sabo jelah |
![]() |
| habiskn semua mozarella cheese... mmg best.. |
kepingan lasagna
Untuk inti daging :
400g daging cincang
1 tin sos prego
1 tin cendawan butang
sebiji bawang besar
bawang putih 5 ulas
keju mozarella
serbuk black pepper
garam secukup rasa
Cara :
1. tumis bawang hingga naik bau.
2. masukkan daging.
3. masukkan sos prego dan garam
4. Masukkan pula cendawan butang dan serbuk black pepper
Untuk sos putih :
2 sudu besar butter
2 keping cheesedale
250 ml susu fullcream/freshmilk
2 sudu besar tepung gandum
sedikit garam
Cara : (api perlahan)
1. Cairkan butter
2. masukkan tepung
3. masukkan susu
4. masukkan cheese hingga cair dan garam
k... dah siap...
Saturday, March 16, 2013
peristiwa 14 mac
dah ada petanda supaya ambik mc je ri tu..
sbbnya batuk azhad makin teruk..
dan aina plak...
![]() |
| jatuh longkang terkena pulak bucu penutup longkang. bawah lutut yg agak teruk.. |
memang tiada tandingann... subsubb...
Tuesday, March 05, 2013
dari shanghai bergerak ke beijing menaiki speed train yang berkelajuan 300km/hr...tu dia, kalau bawak kereta macamana agaknya. tp duduk kat dalam tak rasa pun lajunya. budak2 la paling excited kat dalam train...lebih kurang 3 jam juga di dalam train baru sampai ke beijing. nasib baik train yg sgt selesa.
Turun je train, terkejut juga dgn suhu sejuk yang tidak disangka. rasa kt shanghai dah sejuk...tu 8C, di beijing -1 hingga -3C waktu siang dan malam mencecah -10C. nasib baik dah prepare pakai 3 lapis baju masa kt dalam train...
| tu dia trainnya... |
| selesa |
| pemandangan sepanjang jalan |
| sampai di beijing.... sejuk menggigit tulang... |
| budak dah penat |
Monday, February 11, 2013
sambungan...
upssss... tak nak stressss!!!
k.. sambung balik cerita jalan2 china last week...
Day 2 : masih di Shanghai. Alex(our tour guide) bawak jalan pergi China town. very crowded dan jauh pulak kena berjalan.. yang kesian somi lah sbb terpaksa dokong aina yang dah keletihan. On the way keluar dr China town, Alex tunjukkan shopping complex tuk cari stroller. tu pun dia tak sure ada ke tak. somi ngn adik ipar pegi dan kami tunggu kt kfc. tp, misi mencari stroller masih tak berhasil....
ptg tu sebelum dinner, Alex bawa kami jalan di nanjing road. kat situ ada mall yang besar yang hanya jual barang baby dan kanak2.. 6 tingkat semuanya, bayangkan betapa banyaknya pilihan keperluan untuk baby..
| sejuk2 pun.. ramainya orang.. |
Thursday, January 31, 2013
family trip to Shanghai n Beijing
Alhamdulillah.. telah selamat kembali ke bumi Malaysia selepas 7 hari berada di tanah besar China..bak kata pepatah melayu.. biarlah hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri.. lebih baik di negeri sendiri. ada yang best dan ada juga sebaliknya. citer sikit2 dulu dan tak nak lah bebel panjang.. layan gambar dulu je ye.. peace
Day 1 -at Shanghai
| muka ceria je semua... :) bas yang selesa dan tour guide yg very friendly |
| tempat persinggahan pertama untuk sembahyang zohor+asar. kelam kabut semua mengeluarkan jacket. ni semua muka menahan sejuk. kalau tak salah suhu masa ni 2'C. |
| sepanjang jalan ke Shanghai dipenuhi dengan tanaman sayur |
| farmer house.. cantik2 kan.. |














