Ni pun gara2 membeli apam ni untuk aina.... bkan main syok dia makan sampai 3 biji... pastu ptg tu ek ek.... keluar kaler hijau macam kaler apam tu.. agak2 bape banyak pewana yang dia guna ataupun pewarna yang bukan untuk makanan ke???? isyy... nasib baik tak kena cirit...
Kali pertama cuba hari Isnin lepas, buat sekali untuk bekalan hari anugerah kat sekolah... nasib baik menjadik. Sbbkan ari rabu ptg, balik dari taska si kecik aina terus bukak tudung saji mencari apam.. bila paginya plak, si aqeel mencari nak bawak bekal ke taska. tak sampai hati pulak umi. semalam saya pun gigihkan diri buat untuk kali yg ke-3 untuk minggu nie... Terima kasih empunya resepi...
Apam
Polkadot
Sumber resepi: Shelly@myresipi.com
Sumber resepi: Shelly@myresipi.com
Bahan-bahan
( 50 biji papercup medium )
3 biji telur-dari peti sejuk(gred A)
275 gm tepung gandum
220 gm gula halus
150 ml susu segar@susu cair
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovalette
filling-blueberry@strawberry@apa2 ikut citarasa
pewarna
Cara-cara
1. masukkan semua bahan apam kedal mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima sehingga kembang
2. bahagikan adunan kepada beberapa bahagian,kemudian titiskan pewarna mengikut pilihan
3. masukkan setiap adunan berwarna kedalam piping bag
4. picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas-setengah sahaja
5. letakkan filling secukupnya-nak senang masukkan dalam plastik kemudian picitkan
6. picit lagi adunan sama @ warna berbeza sehingga hampir penuh.
7. last sekali dot-dot kan dengan warna pilihan,kemudian kukus selama 10-15minit @ sehingga masak.
3 biji telur-dari peti sejuk(gred A)
275 gm tepung gandum
220 gm gula halus
150 ml susu segar@susu cair
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovalette
filling-blueberry@strawberry@apa2 ikut citarasa
pewarna
Cara-cara
1. masukkan semua bahan apam kedal mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima sehingga kembang
2. bahagikan adunan kepada beberapa bahagian,kemudian titiskan pewarna mengikut pilihan
3. masukkan setiap adunan berwarna kedalam piping bag
4. picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas-setengah sahaja
5. letakkan filling secukupnya-nak senang masukkan dalam plastik kemudian picitkan
6. picit lagi adunan sama @ warna berbeza sehingga hampir penuh.
7. last sekali dot-dot kan dengan warna pilihan,kemudian kukus selama 10-15minit @ sehingga masak.




2 comments:
bestnya..bile nak try ni..
cuba la.. bahan adun sng nk sediakan sbb masuk je semua dm mixer.. tp part buat dot2 tu... kena sabar sikit:)
Post a Comment